onsdag 29 maj 2013

En dag fylld av vinster



Livet är en bergochdalbana, och även om det oftast känns som det är en oändlig nedåtgående spiral frustration och misslyckanden är det viktigt att ibland stanna upp och uppskatta de små, vardagliga vinster som med en blandning av tur och skicklighet kan göra dagen lite lättare. Med det som underlag vill jag dela med mig av gårdagens succé som ett exempel av hur olika saker kan bidra till en perfekt dag, och vad som gör den lite bättre än andra dagar

1. Slapp jobba

Efter att ha lidit igenom den själakrossande restiden jag varje dag måste genomleva till mitt arbete får jag strax efter jag kommit till min station på kontoret veta att på grund av röd dag på lördag har vi halvdag på jobbet. Det här är egentligen ett bitterljuvt budskap, eftersom om jag hade haft koll på det här tidigare hade jag kunnat spendera dagen i kalsonger framför cartoon network under ursäkten att jag "jobbar hemmifrån" utan någon chef som tittar över axeln på mig stup i kvarten. Men resultatet blir ändå att jag slipper jobba, vilket alltid ska uppskattas för den vinst det är.
 

2. Perfekt tömning

Efter min fjärde kopp kaffe för timmen börjar det röra på sig i magen, och när jag panikartat skuttat till toaletterna märker jag till min stora glädje att på grund av att det är så få på kontoret lyckas jag helt undvika den internationella toatimmen. Men min tur slutar inte där. Det här var ett skitande som borde prisas i sånger  och prosa. Lavemangartat flödar smutsen ur mig, utan vare sig svidande eller blod. I en helig union mellan mig och dasset skapades en perfekt balans mellan ge och ta. Det var som ett biktbås därinne; det var så mycket jag ville få ut.
Som döpt i toalettvattnet lämnar jag dasset, en ny människa, redo att möta dagen.

3. Hittade rätt

Väl hemma, frustrerad av inkompetensen som är Stockholms lokaltrafik, var jag i behov av stimulans. I vanlig ordning var mina byxor av redan innan jag fått upp låset till lägenheten, men eftersom jag måste tillbringa kvällen i ensamhet fick jag lita till mig själv för att koppla av.
I en upphetsad vrede snubblar jag in i sovrummet, balansen kompromissad av byxorna runt fötterna och ett våldsamt dragande i härligheten, och gräver sedan i garderoben efter runkdon. Till min stora glädje fick jag direkt tag i min favoritrunkstrumpa vid första greppet.
Få saker är så irriterande som att i stundens hetta vara tvungen att i evighet leta efter något att välsigna med min virilitet utan att behöva städa upp efteråt. Det är lätt man tappar humöret och väljer första bästa cylindriska tygstycke att gnida runt juvelerna. Gör man ett olyckligt val kan man få betala för det med en öm och sårig manlighet, vilket leder till en ganska otillfredställande upplevelse. Efter det var porren snuskig och runken bra, så ingen mer tid slösad på köttsliga begär.


Som en andra flickvän.

4. Ransonering

En född homosipiens, med tresiffrig IQ över ditt normala geni, kräver ofta en handikappande alkolisering för att kunna uppskatta vanlig underhållning och tidsfördriv. Tyvärr för den med sig en förlamande lat- och kortsiktighet som förhindrat mig ifrån att fylla på barhyllan innan jag gjorde mig hemmastadd i soffan. Men, medan jag klunkade i mig onsdagens överblivna whisky och övervägde den minst ansträngande lösningen på problemet märkte jag att min brist redan hade betalat för sig. Eftersom jag även varit för lat för att handla mat fanns ingen näring att finna i hela huset, och på tom mage blev jag snabbt och våldsamt skitpackad på den blygsamma ranson alkohol jag redan hade hemma. En bonusvinst på samma tema var att jag hade precis rätt mängd cigaretter kvar, så pass att jag däckade med den sista tänd i handen, och vaknade helt utan brännskador med huset fortfarande intakt.

 Och jag som var helt säker på att det inte skulle räcka.

 5. Vaknade i god tid
Morgonen efter vaknade jag, och även om jag normalt sett brukar döma dagen som en förlust redan där så räddades mitt humör när jag kollade på klockan. Jag hade nämligen flera timmar på mig att vältra mig i självförakt och skam från min kväll i misär innan min flickvän kom hem från att ha besökt sin familj.
Så har ett ganska omärkvärdigt dygn flutit förbi, men genom uppskattning av de små sakerna som fungerat utan trubbel har jag uppnått lycka i mitt liv och vi alla har kommit ut som vinnare dagen efter.

/Omen22

1 kommentar:

  1. Man ska aldrig ta lätt på livets enkla nöjen. Lite vanligt flyt kan göra en vanlig dag till lite mindre vanlig (läs: dålig).

    Länge leve vardagsdetaljerna!

    SvaraRadera