Jag måste erkänna att jag känner mig kluven till skandalen kring Kalle
Ankas Julafton. Jag har svårt att bestämma mig huruvida Disney gjorde rätt
beslut eller inte då jag dels stödjer uppstädande retuschering och grov baslös
censur för att sopa pinsam historia under mattan, men också föredrar och
uppskattar förolämpande rasistiska nidbilder i min familjeunderhållning. Jag
vet inte om ställa mig med Disneys advokater eller delta i ramaskriet som
uppstått i debatten, men det är tre saker med den här händelsen som oroar mig
långt mer än företagets tysta försvar eller folkets ljudliga domedagsrop.
#3 Det här blir andra gången programmet censureras
Den version av Kalle Ankas julprogram de flesta av oss känner till och
har växt upp med har ett hål i berättelsen som aldrig förklaras. I "Musse
Piggs Camping", när Musse, Kalle och Långben sitter och äter har Långben
särskilt svårt att få i sig mat på grund av vagnens ojämna underlag. Hans
bakade potatis fångas av en tjuvaktig låda, hans vattenmelon blir till ett tossigt/lustigt
vattenmelonsmosskägg, men de nykokta majskolvarna Kalle och Musse skrivmaskinsiskt
sätter i sig får man bara se Långben entusiastiskt plocka upp. I nästa klipp
äter Långben popcorn. Var fick han tag på dem? Majsen han hade var kokt och
alltså mjuk och saftig, inte torkad och snabbt upphettad i olja på det sätt som
ett popcorn görs. Det finns inga kastruller i rummet, ingen mikrovågsugn och
Musse hade då inte tillagat några saltiga snacks till deras måltid. Den här
historien har alla ingredienser för en mörkläggande konspiration, men idag kan
SFB’s utredande avdelning avslöja mysteriet.
Förklaringen har sedan länge tagits bort ur programmet då någon finkänslig
trädkramare tyckte att en dråplig elektrisk stöt var för mycket för den
skandinaviska publiken att hantera. Anses vi som sådana primitiva skogshuggare
att vi inte kan redan vet att man inte kan äta el? Det är en förolämpning rent
utsagt.
#2 Disney gick inte långt nog
Till att börja med måste jag säga att om de två klippen från
julspecialen är menade att vara nidbilder så underlevererade 30talets Disney något
enormt, så pass att det har varit svårt många i norden att identifiera och
följaktligen enas i hånskratt mot deras lustiga utseenden och kulturyttringar.
För att klargöra vad vi har att göra med är det följande två som tagits ur
programmet:
Numera känd som "Negerdockan" i svensk folkmun.
Den "Kossackdansande Juden", utmålad här okarakteristiskt
utan något synbart guld.
Var är de bara brösten? Var är den hängande underläppen och köttbenet
genom näsan? Var är den brutala kannibalismen och oförståndet för den
civiliserade västvärlden?
Var är alla marionettsnören från den zionistiska skuggregeringen som
tar alla beslut bakom kulisserna för att säkra världens rikedom och
maktutövning i en sluten elit?
Vi vet att 30talet(?) hade betydligt skarpare tänkare och konstnärer
som verkligen fångade essensen av fördom och förlöjligande.
Eftersom ett dolt budskap är ett dumt budskap, och för att Disneys uppenbarligen
egentliga avsikter ska gå fram krävs en rad förbättringar och förtydliganden i
renderingen av dessa grupper; något som förhoppningsvis kan implementeras i en
uppdaterad version inför nästa Julsäsong. Jag har bifogat några möjliga förslag
på hur detta skulle kunna göras nedan.
Här ser vi varianter som behåller den traditionella tecknarstilen men
uppdaterar för modernare förföljning och svartmålande av minoriteter som är
lättare för dagens proaktiva samhälle att känna igen.
#1 Vad censuren betyder för resten av programmet
Den sista saken som gör mig bekymrad är vad som uppenbarar sig när vi studerar
de scener och klipp som Disney valt att lämna kvar, och vi naturligt kan tolka
som deras officiella ställningstagande inför vad som är rätt och riktigt.
I "Musse Pigg på Camping", målas en dyster och en dystopisk
framtid upp där (de i verkligheten arbets- och välståndskapande fabrikerna och
företagen har skapat ett samhälle där) Ankeborgs kärnbefolkning är tvungna att
leva på luffen i en futuristisk husvagn baserad på en långt framtida
partitioneringsteknologi som har fått ersätta fast boende för
underklassbefolkningen. De lever på vilt växande grödor och förrymda boskap
från gårdar där ingen plog har gått på åratal, och grundläggande samhällsfunktioner
som vägunderhållning är ett minne blott. Långben, en tidigare stark pelare för
trevliga och godhjärtade upptåg är förlorad i en handikappande alkoholism, som nedsatt
hans omdöme så gravt att han knappt kan äta ordentligt, medan Kalles djupa
depression håller honom sängliggandes den större delen av dagarna och Musse i
en manisk period är blind för sina kamraters undermåliga tillstånd.
I Piff och Puffs julkort ser vi två vilda ekorrar som utnyttjar import
för att ta sig in i Musses hus, som ett solklart exempel på förskönande av
illegal invandring. Helt i linje med verkligheten sätter de omedelbart igång
med att förlöjliga och förstöra inhemsk kultur,
Ta ifrån systemet istället för att arbeta för sin egen försörjning,
Och stjäla en vit mans jobb.
De kommer dessutom undan alla konsekvenser för skadan de orsakar genom
att skylla på samhällets enda rättrådiga väktare i form av Pluto; hånfullt
utmålad som en hopplöst dum gränspolis vars enda egentliga synd är att försöka
hålla otillåtna inkräktare borta. När Musse i egenskap av husets herre
upptäcker de två snyltgästerna skrattas hela historien bort för att han är så
glad att ha dem där trots att hans hus är i spillror runt omkring honom.
Och här ska vi skratta åt att debatten tystas.
Lady och Lufsen intalar unga att man ska kunna gå ut i samhället och se
ut som vilken hemlös byracka som helst och ändå erbjudas service med solsken
och regnbågar.
Snövit fungerar som en konkret affischbild för homosexuella
gruppäktenskap, där inte ens landets fagraste kvinna kan finna en man och säkra
mänsklighetens fortsatta existens om hon inte drogas först. Klippet föreställer
ett exempel av deras flamboyanta fester som uppmuntrar flyktiga njutningar och
lösa kontakter med tillhörande tidelag.
”Men gladast blev nog räven.”
För er som inte hänger med i mitt resonemang så har Disney tydligt
tagit ställning i en extrem politisk agenda. Efter Obamas vinst i årets
presidentval är den vänsterliberala hjärntvätten i full fart, och de kärnfrågor
som Demokraterna har vunnit på friseras upp och trivialiseras för att
indoktrinera en ny generation barn i den nya världsordningen. I censurens
avslöjande ljus har denna urskiljningslösa propaganda understrukits för vad den
är. Vi som vill bara vill behålla och bevara vår inhemska kultur, socialt
prefererade status och rätten att skylla ifrån oss alla problem på en homogen
syndabock. Vi skandinavier målas upp som småsinta skurkar, och det är därför
jag kallar för en enad nationalistisk socialistisk front för att detta beslut
skall ogöras och glömmas bort, och att ingen förändring nånsin skakar om våra
traditioner igen. Återinför negerdockan och Judedjävulen!
/Omen22
Den blonda dockan är borta också. Däremot är de lustiga kineserna kvar. Att kineserna är kvar beror nog på att vi i väst innerst inne vet att de egentligen är smartare än vi och att västs dominans i historiskt perspektiv är kort. Därför tål de att skojas med, så att säga. MVH Jesper
SvaraRadera