torsdag 9 maj 2013

SVTs Censur av Kalle Anka



Jag måste erkänna att jag känner mig kluven till skandalen kring Kalle Ankas Julafton. Jag har svårt att bestämma mig huruvida Disney gjorde rätt beslut eller inte då jag dels stödjer uppstädande retuschering och grov baslös censur för att sopa pinsam historia under mattan, men också föredrar och uppskattar förolämpande rasistiska nidbilder i min familjeunderhållning. Jag vet inte om ställa mig med Disneys advokater eller delta i ramaskriet som uppstått i debatten, men det är tre saker med den här händelsen som oroar mig långt mer än företagets tysta försvar eller folkets ljudliga domedagsrop.


#3 Det här blir andra gången programmet censureras


Den version av Kalle Ankas julprogram de flesta av oss känner till och har växt upp med har ett hål i berättelsen som aldrig förklaras. I "Musse Piggs Camping", när Musse, Kalle och Långben sitter och äter har Långben särskilt svårt att få i sig mat på grund av vagnens ojämna underlag. Hans bakade potatis fångas av en tjuvaktig låda, hans vattenmelon blir till ett tossigt/lustigt vattenmelonsmosskägg, men de nykokta majskolvarna Kalle och Musse skrivmaskinsiskt sätter i sig får man bara se Långben entusiastiskt plocka upp. I nästa klipp äter Långben popcorn. Var fick han tag på dem? Majsen han hade var kokt och alltså mjuk och saftig, inte torkad och snabbt upphettad i olja på det sätt som ett popcorn görs. Det finns inga kastruller i rummet, ingen mikrovågsugn och Musse hade då inte tillagat några saltiga snacks till deras måltid. Den här historien har alla ingredienser för en mörkläggande konspiration, men idag kan SFB’s utredande avdelning avslöja mysteriet.


Förklaringen har sedan länge tagits bort ur programmet då någon finkänslig trädkramare tyckte att en dråplig elektrisk stöt var för mycket för den skandinaviska publiken att hantera. Anses vi som sådana primitiva skogshuggare att vi inte kan redan vet att man inte kan äta el? Det är en förolämpning rent utsagt.

#2 Disney gick inte långt nog


Till att börja med måste jag säga att om de två klippen från julspecialen är menade att vara nidbilder så underlevererade 30talets Disney något enormt, så pass att det har varit svårt många i norden att identifiera och följaktligen enas i hånskratt mot deras lustiga utseenden och kulturyttringar. För att klargöra vad vi har att göra med är det följande två som tagits ur programmet:


 Numera känd som "Negerdockan" i svensk folkmun.



Den "Kossackdansande Juden", utmålad här okarakteristiskt utan något synbart guld.

Var är de bara brösten? Var är den hängande underläppen och köttbenet genom näsan? Var är den brutala kannibalismen och oförståndet för den civiliserade västvärlden?
Var är alla marionettsnören från den zionistiska skuggregeringen som tar alla beslut bakom kulisserna för att säkra världens rikedom och maktutövning i en sluten elit?
Vi vet att 30talet(?) hade betydligt skarpare tänkare och konstnärer som verkligen fångade essensen av fördom och förlöjligande.

Eftersom ett dolt budskap är ett dumt budskap, och för att Disneys uppenbarligen egentliga avsikter ska gå fram krävs en rad förbättringar och förtydliganden i renderingen av dessa grupper; något som förhoppningsvis kan implementeras i en uppdaterad version inför nästa Julsäsong. Jag har bifogat några möjliga förslag på hur detta skulle kunna göras nedan.



Här ser vi varianter som behåller den traditionella tecknarstilen men uppdaterar för modernare förföljning och svartmålande av minoriteter som är lättare för dagens proaktiva samhälle att känna igen.

#1 Vad censuren betyder för resten av programmet


Den sista saken som gör mig bekymrad är vad som uppenbarar sig när vi studerar de scener och klipp som Disney valt att lämna kvar, och vi naturligt kan tolka som deras officiella ställningstagande inför vad som är rätt och riktigt.

I "Musse Pigg på Camping", målas en dyster och en dystopisk framtid upp där (de i verkligheten arbets- och välståndskapande fabrikerna och företagen har skapat ett samhälle där) Ankeborgs kärnbefolkning är tvungna att leva på luffen i en futuristisk husvagn baserad på en långt framtida partitioneringsteknologi som har fått ersätta fast boende för underklassbefolkningen. De lever på vilt växande grödor och förrymda boskap från gårdar där ingen plog har gått på åratal, och grundläggande samhällsfunktioner som vägunderhållning är ett minne blott. Långben, en tidigare stark pelare för trevliga och godhjärtade upptåg är förlorad i en handikappande alkoholism, som nedsatt hans omdöme så gravt att han knappt kan äta ordentligt, medan Kalles djupa depression håller honom sängliggandes den större delen av dagarna och Musse i en manisk period är blind för sina kamraters undermåliga tillstånd.

I Piff och Puffs julkort ser vi två vilda ekorrar som utnyttjar import för att ta sig in i Musses hus, som ett solklart exempel på förskönande av illegal invandring. Helt i linje med verkligheten sätter de omedelbart igång med att förlöjliga och förstöra inhemsk kultur,


Ta ifrån systemet istället för att arbeta för sin egen försörjning,


Och stjäla en vit mans jobb.


De kommer dessutom undan alla konsekvenser för skadan de orsakar genom att skylla på samhällets enda rättrådiga väktare i form av Pluto; hånfullt utmålad som en hopplöst dum gränspolis vars enda egentliga synd är att försöka hålla otillåtna inkräktare borta. När Musse i egenskap av husets herre upptäcker de två snyltgästerna skrattas hela historien bort för att han är så glad att ha dem där trots att hans hus är i spillror runt omkring honom.

Och här ska vi skratta åt att debatten tystas.

Lady och Lufsen intalar unga att man ska kunna gå ut i samhället och se ut som vilken hemlös byracka som helst och ändå erbjudas service med solsken och regnbågar.
Snövit fungerar som en konkret affischbild för homosexuella gruppäktenskap, där inte ens landets fagraste kvinna kan finna en man och säkra mänsklighetens fortsatta existens om hon inte drogas först. Klippet föreställer ett exempel av deras flamboyanta fester som uppmuntrar flyktiga njutningar och lösa kontakter med tillhörande tidelag.

”Men gladast blev nog räven.”

För er som inte hänger med i mitt resonemang så har Disney tydligt tagit ställning i en extrem politisk agenda. Efter Obamas vinst i årets presidentval är den vänsterliberala hjärntvätten i full fart, och de kärnfrågor som Demokraterna har vunnit på friseras upp och trivialiseras för att indoktrinera en ny generation barn i den nya världsordningen. I censurens avslöjande ljus har denna urskiljningslösa propaganda understrukits för vad den är. Vi som vill bara vill behålla och bevara vår inhemska kultur, socialt prefererade status och rätten att skylla ifrån oss alla problem på en homogen syndabock. Vi skandinavier målas upp som småsinta skurkar, och det är därför jag kallar för en enad nationalistisk socialistisk front för att detta beslut skall ogöras och glömmas bort, och att ingen förändring nånsin skakar om våra traditioner igen. Återinför negerdockan och Judedjävulen!

/Omen22

1 kommentar:

  1. Den blonda dockan är borta också. Däremot är de lustiga kineserna kvar. Att kineserna är kvar beror nog på att vi i väst innerst inne vet att de egentligen är smartare än vi och att västs dominans i historiskt perspektiv är kort. Därför tål de att skojas med, så att säga. MVH Jesper

    SvaraRadera