tisdag 1 juni 2021

Hur du förvandlar festen till ett äventyr (och överlever det) - Del 4

NOTIS: Det här är guide i fyra delar. Här hittar du Del 1, Del 2, Del 3 och Del 4. Läs nån bit du finner intressant och tvinga dina vänner läsa de andra bitarna och berätta för dig om du inte orkar alla. Men eftersom du ändå klickar runt på bloggar kan du inte ha något så jävla viktigt för dig att du inte åtminstone kan läsa det här och faktiskt lära dig nåt.

Del 4 - Kvällens succé avgörs alltid av ditt sällskap

Vad det innebär:

På din utekväll gäller det att omge dig med en noga utvald grupp av människor med olika relation till dig. För optimal äventyrspotential behöver du en kombination av följande personer nära till hands, här illustrerade med exempel ur medeltida konsttradition.

 

Vapenbröder

Dessa medresenärers viktigaste kvalité är att du kan lita på att de har din rygg när skiten oundvikligen träffar fläkten. Det är dessa kamrater som ska vara med dig i både de ädlaste och ovärdigaste ögonblick, så det är även viktigt att de kan hålla en hemlighet. Men inte fullt lika viktigt som att de, på ett fångande sätt och i utförlig detalj, kan föra vidare din historia efter att du är borta.

 
De bästa vapenbröderna har även vapen.

Bekanta

Även bra att ha några ytliga vänner och bekanta omkring sig för variation och allmänt god stämning. Skulle det vara en kaotisk ondska ni släpper lös på världen är det också alltid bra att så många som möjligt tycker om dig nog för att hålla en enad front.

Och som det gamla ordspråket går: "Ju fräckare hattar desto bättre bekanta."

 

Lärjungen

Det här är den unga, lovande kandidaten du tagit under din vinge för att en dag ta din plats när du pensionerar dig. Det är hans ansvar att se till att ditt arv går ner i legend genom tiderna, och din storhet som sensei kan inspirera framtidens generationer till ytterligare stordåd. Han är även bra att ha för självförtroendeboosten du kommer behöva för att kunna gå hela vägen i kvällens svårare knipor.

 

En bra lärjunge är lite som en praktikant, redo och villig att tjäna.

Främlingar

Och till sist, kanske de viktigaste av alla. Helt enkelt, ibland är ett äventyr så enkelt att man träffar en tillräcklig konstig person. Alla har iallafall något intressant att berätta, och nyfunna romanser eller vapendragare finner du allt som oftast i folk tidigare okända för dig.

Vem vet vilken främling som visar sig vara nästa legend?

Hur du överlever:

Först, I takt att din legend sprids kommer ditt utbud av potentiella resekamrater öka. Se till att välja noggrant och att du inte har några rygghuggare med på bussen.

Annars är det är svårt att ge några konkreta tips här, eftersom varje person är unik och om man undviker en viss grupp kan man missa några intressanta personligheter.

Några saker som är bra att veta är först och främst att människorna du träffar kommer med största sannolikhet vara fulla, och därför irrationella. Det innebär att hur fel de än de har i någonting kommer det vara väldigt svårt att övertyga dem om det. Därför är det bäst att ursäkta sig, ge dem rätt och att alltid ha cigaretter till hands, rökare eller inte. Mången konflikt kan enkelt lösas med en enkel fredsgåva av sprit och eller nikotin.

Annars ska du akta dig för typer som:

Fighters

Om du inte är ute efter fysisk konflikt avråder jag dig från att söka kontakt hos personer aktivt låsta i strid, eller nyligen besegrade / triumferade. Att de överhuvudtaget hamnar i den situationen säger en del om deras personlighet eller sinnestillstånd, så inget vettigt finns att vinna här om du inte känner någon av parterna.

 En skara fighters som du gör klokt i att undvika.

Kufen

Här är en person som inte är direkt farlig, men kan bli den sura mjölken i din rom & cola varje kväll om du träffar honom på din favoritkrog.

Här har du personen som kanske gick till krogen med sin kusin för att han inte har några vänner. Och fast han är harmlös kommer han tolka att ditt "hej" som ett blodskontrakt på att ni är BFF's (ja, kufar använder sån lam terminologi). Därför kommer han heja på dig, sitta med dig och hetsa dig om din uppmärksamhet varje gång ni är i samma rum.

En typisk kuf.


Fästingen

Fästingen är en fysiskt attraktiv och initialt charmerande person som kan komma att försöka snärja dig under ett äventyr. Men den skulpterande ytan gömmer sig ett svart hål av otillräcklighet som hon kommer försöka plugga igen med dig. Och blir du också den hon går hem med kan hon, likt kufen, fästa sig vid dig som en parasit, dock med betydligt dödligare utgång.

Det här är "daddy issues" långt över den rekommenderade dosen, och varje leende åt Fästingens håll kommer tolkas som en kärleksförklaring. Och varje hundradels sekund det tar dig att svara på hennes många många bekräftelsefiskande frågor kommer tolkas som ett slag i ansiktet.

Om du inte är ute efter en typ av hatiskt, själskrossande äventyr som resulterar i ärrbildning och rättegångar, bör du vara försiktig här.


  Konstnärs tolkning av fästingens inre.

Så, där har vi det alltså. Del fyra av fyra förfan.

Har jag fel? Har jag missat nåt? Skriv egna tips och förslag och skäll ut mig i kommentarerna!

Tankar och text: Omen22

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar